30 miliónov cestujúcich ročne: Extrémne drahé mega letisko sa ponára do vody!

Izumisano (Japonsko) - Letisko Kansai na juhozápade Japonska je jedným z najdrahších a najrušnejších letísk na svete. Letisko v Izumisane má však obrovský problém: je príliš ťažké! Postavené niekoľko kilometrov od pobrežia na umelom ostrove v mori sa každým rokom prepadáva hlbšie do vody. Blíži sa vznik super-GAU?

Potopí sa jedného dňa letisko Kansai do mora?
Potopí sa jedného dňa letisko Kansai do mora?  © PHILIP FONG/AFP

"Kansai Kokusai Kūkō" navštívi ročne viac ako 30 miliónov cestujúcich! Pre porovnanie: BER mal v roku 2024 25,5 milióna cestujúcich, zatiaľ čo najrušnejšie letisko na svete (Atlanta International Airport) viac ako 90 miliónov.

Náklady na výstavbu letiska v blízkosti megamesta Osaka sú však ešte extrémnejšie. Hoci bolo dokončené v roku 1994, údajne stálo približne 19 miliárd dolárov (BER stálo napriek všetkým problémom a inflácii približne 7,3 miliardy)!

Len o 31 rokov neskôr sa letisko "alarmujúcou rýchlosťou" potápa do mora, ako uvádza portál Essential Japan.

Hoci je držiteľom niekoľkých svetových rekordov a pri jeho výstavbe sa venovala veľká pozornosť prevencii proti zemetraseniam, všetky možné komplikácie spojené s výstavbou na umelom ostrove sa zrejme nezohľadnili.

Tajfún už v roku 2018 spôsobil vážne záplavy. Toto riziko sa každým rokom zvyšuje.

Letisko Kansai bolo postavené na umelom ostrove

Letisko Kansai čiastočne zaplavil tajfún Jebi v roku 2018.
Letisko Kansai čiastočne zaplavil tajfún Jebi v roku 2018.  © dpa | Kentaro Ikushima
Letisko bolo postavené na umelom ostrove.
Letisko bolo postavené na umelom ostrove.  © AFP

Stovky miliónov eur na zabránenie ďalšiemu úpadku letiska

Ročne sem priletí viac ako 30 miliónov cestujúcich.
Ročne sem priletí viac ako 30 miliónov cestujúcich.  © dpa/kyodo

Inžinieri očakávali určitý pokles, ale nie 11,5 metra! V skutočnosti predpokladali osem metrov za 50 rokov.

V minulosti sa už investovali desiatky miliónov do zabezpečenia podložia a rýchlosť poklesu sa znížila na približne sedem centimetrov ročne.

Nebezpečenstvo však pretrváva. S cieľom znížiť riziko záplav a rýchlejšieho poklesu pôdy sa v súčasnosti rekonštruuje letisko Kansai a jeho podložie, a to za viac ako (ekvivalent) 500 miliónov eur.