Juliane zomrela pri havárii lietadla Germanwings: "Posledných dvanásť minút mojej dcéry bolo skrytých"

Prads-Haute-Bléone (Francúzsko)/Halle (Saale) - Takmer presne pred desiatimi rokmi prišli Frank Noack a jeho manželka Jana o dcéru Juliane pri havárii lietadla Germanwings , ktorá stále nie je úplne vyšetrená . Príbuzní 150 ľudí, ktorí zahynuli, majú stále otázky a zdá sa, že úrady sa stále vyhýbajú vyšetrovaniu. Ale prečo?

Frank Noack prišiel pri nehode o svoju tehotnú dcéru Juliane.
Frank Noack prišiel pri nehode o svoju tehotnú dcéru Juliane.  © Sky/The Thursday Company

"Počul som to v rádiu a pomyslel som si: títo úbohí ľudia, čo sa to deje, je to hrozné," hovorí Frank Noack v novom dokumentárnom filme spoločnosti Sky "Germanwings - Čo sa stalo na palube letu 9525". So svojou dcérou ešte nenadviazal spojenie.

Jeho manželka Jana zavolá manželovi a povie mu, aby ju kontaktoval, keď bude doma v Halle an der Saale. Tam si zapne televíziu a v správach uvidí reportáž o havárii. "Videl som grafiku lietadla, ktoré letelo zákrutou, zrútilo sa a v tej chvíli som si uvedomil: Juliane bola v ňom, je mŕtva," hovorí, než sa mu do očí nahrnú slzy.

Až po televíznej reportáži sa rozpráva so svojou manželkou, ktorá mu povie to, čo už vie. "Sadli sme si na gauč a pozerali sme sa na ňu - to bolo všetko." Televíziu potom nechali vypnutú. "Nemohli sme to zniesť, nechceli sme sa na to pozerať."

Tragické je najmä to, že Noackovci nielenže prišli o dcéru, ale nikdy sa nebudú môcť stretnúť ani so svojím nenarodeným vnúčaťom.

Frank Noack "rozzúrený" z tlačovej konferencie otca zosnulého druhého pilota Andreasa Lubitza

Nehodu opakovane zopakovali v simulátore.
Nehodu opakovane zopakovali v simulátore.  © Sky/The Thursday Company

Skutočnosť, že len o dva dni neskôr príslušný francúzsky prokurátor potvrdil ako príčinu rozšírenú samovraždu druhého pilota Andreasa Lubitza (†27) , bola pre rodinu "nepredstaviteľná".

Pre Franka Noacka bolo dôležité hovoriť s jedným z ľudí, ktorí pracovali na mieste nehody. "V myšlienkach som bol často s nimi, aký strašný zážitok museli prežiť, keď sa museli hrabať v tej špine, hľadať ľudské pozostatky a potom ich katalogizovať." Rozhovor bol možný.

Smútiaci otec sa opäť snaží nájsť slová: "Ten muž mi poďakoval a rozplakal sa. Bola to krásna, ale ťažká chvíľa."

Menej príjemná bola pre neho tlačová konferencia pri druhom výročí tragédie, o ktorej existujú okrem nie stopercentne potvrdenej rozšírenej samovraždy druhého pilota, ktorý so sebou na smrť možno vzal ďalších 149 ľudí, aj ďalšie teórie.

Noack bol "rozzúrený" na spôsob, akým sa Günter Lubitz snažil chrániť svojho syna - čo sa na jeho mieste určite dá pochopiť.

Havária lietadla Germanwings: Prečo boli zámerne vymazané všetky dátové nosiče?

Miesto havárie 15. marca 2015. Podľa očitého svedka hora pohltila lietadlo a zostali po ňom "len konfety".
Miesto havárie 15. marca 2015. Podľa očitého svedka hora pohltila lietadlo a zostali po ňom "len konfety".  © Sky/The Thursday Company

Dodnes neexistujú odpovede na mnohé nezodpovedané otázky pre nespočetné množstvo pozostalých. Prečo sa údajne profesionálne vymazali dátové nosiče v mobilných telefónoch a fotoaparátoch? Prečo úrady pozostalým tvrdili, že boli pri nehode zničené?

Bola, ako opisujú niektoré iné teórie, chyba vo dverách pilotnej kabíny a bol Lubitz v pilotnej kabíne sám v bezvedomí, a preto lietadlo úmyselne nerozbil? Nemecká prokuratúra "nemá vedomosť" o takejto poruche, čo potvrdil aj dokumentárny film.

Hoci Frank Noack by mohol ešte dnes podať žalobu, stratil vieru, že by z toho mohlo niečo vzísť. "Na to je tu príliš veľa kameňov. Posledných dvanásť minút mojej dcéry je utajovaných. Cítim sa zradený."

Upútavka na dokumentárny film spoločnosti Sky "Germanwings - Čo sa stalo na palube letu 9525?"

Trojdielny dokument "Germanwings - Čo sa stalo na palube letu 9525?" si môžete pozrieťexkluzívne na Sky a v streamovacej službe WOWod 14. marca.