Obrat Germanwings? "... zostup mohla spôsobiť len technická porucha"
Prads-Haute-Bléone (Francúzsko) - Druhý pilot Andreas Lubitz (†27) bol pred desiatimi rokmi rýchlo prezentovaný ako príčina havárie lietadla spoločnosti Germanwings a len 49 hodín po katastrofe bol označený za duševne chorého masového vraha. Neprávom?

Expert na bezpečnosť letov Simon Hradecky sa anonymne dozvedel o závade na dverách pilotnej kabíny, ktorá bola zaznamenaná v záznamoch o závadách lietadla. Uvádza to v novom dokumentárnom filme spoločnosti Sky "Germanwings - Čo sa stalo na palube letu 9525".
Volajúci neskôr uviedol, že záznam opäť zmizol. Ako dôkaz urobil fotografiu, ale nechcel ju poslať ďalej, pretože sa obával o svoju prácu a dokonca aj o svoj život.
Ako bomba udrela skutočnosť, že len 49 hodín po havárii sa konala tlačová konferencia, na ktorej francúzsky prokurátor zverejnil najpravdepodobnejšiu a najpravdepodobnejšiu interpretáciu rozšírenej samovraždy Lubitza, ktorého meno dokonca vyslovil.
Letecký novinár Andreas Spaeth vie, že na objasnenie leteckých katastrof zvyčajne treba týždne, ak nie mesiace.
Havária Germanwings: "Andreas, otvor tie zatracené dvere!"

Úrady sú presvedčené, že pilot Patrick Sondenheimer (†34) opustil kokpit počas letu do Düsseldorfu. Krátko nato je na hlasovom záznamníku počuť bzučanie otvárajúcich sa dverí, po ktorom však nenasleduje žiadna reakcia druhého pilota, ktorý by musel dvere zvnútra odomknúť. Počuť zvuky klopania, ktoré sa menia na intenzívne búchanie, ako aj slová: "Andreas, otvor tie zatracené dvere." Potvrdzujú to pozostalí príbuzní v dokumentárnom filme, ktorým to bolo ukázané.
Podľa niektorých leteckých expertov viacnásobné zmeny výšky počas odletu - aj v neprítomnosti Sondenheimera - tiež zodpovedajú scenáru masového vraha Andreasa Lubitza. Druhého pilota, ktorý sa údajne dva týždne pred katastrofou sťažoval na nespavosť, mohol k tomuto kroku podnietiť dlhý zoznam lekárov a strach zo straty zamestnania kvôli údajnej poruche zraku.
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Lufthansa Carstena Spohra bol však Lubitz "stopercentne spôsobilý lietať bez akýchkoľvek obmedzení alebo podmienok".
Posledný zostup lietadla Germanwings 9525 "mohla spôsobiť len technická porucha"

Podľa Hradeckého sa stále uvažuje o možnosti nevedomia Andreasa Lubitza.
A: expert Tim van Beveren dostal informáciu, že posádka tohto lietadla sa už raz zablokovala a nedokázala otvoriť dvere ani po zadaní núdzového kódu. Konkrétne tlačidlo 2 - súčasť núdzového kódu - bolo vraj poškodené.
Šimon Hradecký uzatvára: "Ak osoba v kokpite nebola schopná konať a nikto sa nemohol dostať do kokpitu kvôli chybnej klávesnici, záverečný zostup mohla spustiť len technická porucha."
Autor knihy Patrick Huber má iný názor. Podľa neho sa šíria "pochybné teórie a úplne nepravdepodobné závery", ako píše v komentári na stránke austrianwings.info . Tieto tvrdenia nie sú "ničím iným ako konšpiračnými teóriami". Rozprával sa s pilotmi, technikmi a právnikmi: "Všetci krútili hlavou."
Aj desať rokov po katastrofe, ktorá si vyžiadala 150 obetí, zostáva mnoho otázok nezodpovedaných - možno navždy.
Upútavka na dokumentárny film spoločnosti Sky "Germanwings - Čo sa stalo na palube letu 9525?"
Trojdielny dokument "Germanwings - Čo sa stalo na palube letu 9525?" si môžete pozrieťexkluzívne na Sky a v streamovacej službe WOWod 14. marca.