Drony teraz odstraňujú odpadky na Mount Evereste

Dirk Godder, Roshan Sedhai

Káthmandu (Nepál) - Drony sa na Mount Evereste nepoužívajú len na meranie a filmovanie. Sú užitočné aj na odstraňovanie odpadu a prepravu nákladu. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť práce šerpov.

Horolezci tvoria hada, keď sa blížia k vrcholu Mount Everestu v Nepále.
Horolezci tvoria hada, keď sa blížia k vrcholu Mount Everestu v Nepále.  © Kunga Sherpa/AP/dpa

Či už ide o filmovanie, pozorovanie ľadovcov alebo merania - podobne ako v iných vysokých horách, aj v Himalájach sa drony stali nepostrádateľnými.

Bezpilotné lietadlá sa v súčasnosti používajú aj na odstraňovanie odpadkov a prepravu nákladu na 8849 metrov vysokom Mount Evereste . Majú prispieť k tomu, aby bola najvyššia hora sveta opäť čistejšia, aby sa uľahčila práca horských vodcov z kmeňa Šerpov a nosičov a aby bolo lezenie v riedkom vzduchu, ľade a snehu vo všeobecnosti bezpečnejšie.

"Naše drony sa používajú na prenášanie rebríkov, stanov, lán a kyslíkových fliaš," hovorí Raj Bikram Maharjan, vedúci spoločnosti Airlift Technology v nepálskom hlavnom meste Káthmandu. "Práca, ktorá predtým trvala šerpom sedem hodín, teraz trvá sedem minút. Je to oveľa jednoduchšie."

Dva nákladné drony FlyCart 30 vyvinuté v Číne lietajú medzi základným táborom a táborom 1, ktorý sa nachádza vo výške viac ako 6 000 metrov, aby podporili šerpské tímy, ktoré každoročne počas vrcholovej sezóny na jar alebo na jeseň pomáhajú stovkám horolezcov z celého sveta pri nákladnom pokuse dosiahnuť vrchol Everestu.

Drony umožňujú bezpečnú prepravu

Ľadopád Khumbu je vidieť medzi dvoma vrcholmi v pozadí v základnom tábore Everestu v Nepále.
Ľadopád Khumbu je vidieť medzi dvoma vrcholmi v pozadí v základnom tábore Everestu v Nepále.  © Pasang Rinzee Sherpa/AP/dpa

Výhoda: používanie dronov znižuje počet potrebných ciest cez známy ľadopád Khumbu. Táto zóna s ľadovými vežami a trhlinami nad základným táborom sa považuje za jednu z najnebezpečnejších pasáží na nepálskej strane a horolezci ju musia pri výstupe prekonať.

Väčšine z nich sa to podarí len vďaka tomu, že miestni špecialisti predtým našli čo najbezpečnejšiu trasu a urobili ju priechodnou pomocou rebríkov a lán.

Drony boli zavedené vďaka partnerstvu medzi komunitou Khumbu Pasang Lhamu a čínskym výrobcom DJI.

Podľa DJI dokáže dron prepraviť vzduchom až 40 kilogramov nákladu za deväť minút, ak je napájaný jednou batériou - a 30 kilogramov za 18 minút s dvoma batériami. Hoci vo väčších výškach výkon výrazne klesá, počet misií dronov sa zvyšuje.

V hlavnej sezóne pred rokom už drony dopravovali do tábora 1 kyslíkové fľaše a vracali sa s odpadkami. Tento rok sa používali aj na mapovanie ľadopádu Khumbu a hľadanie nových trás. "Teraz môžeme robiť 3D mapovanie, aby sme zistili, kde sú trhliny a ako sú hlboké," hovorí Maharjan.